وکیل حقوقی خانواده در شرایط حضانت فرزندان بی سرپرست

گروه وكلاي آسايش گستران با در اختيار داشتن كادري گسترده از وكلاي پايه يك و قضات بازنشسته و اساتيد دانشگاهي در سراسر ايران و كشورهاي زيادي ميتوانند تامين كننده آسايش حقوقي شما هموطنان ارجمند باشند . هسته مركزي حقوقي موسسه آسايش گستران در سه كميسيون حقوقي ، كيفري و خانواده انجام وظيفه مينمايند ، به نحوي كه پرونده هاي ارجاعي ، در كميسيون مريوطه مطرح و پس از تعيين استراتژي ، توسط وكلاي مربوطه پيگيري ميشود و در تمام مراحل قضايي پرونده توسط مسئولين كميسيون بر حسن جريان امور نظارت ميشود .

وکیل حقوقی خانواده در شرایط حضانت فرزندان بی سرپرست

۱,۵۳۵ بازديد
در مطلب وکیل حقوقی خانواده در شرایط حضانت فرزندان بی سرپرست می خواهیم تا به موضوع فرزند خواندگی و قوانین و مقرراتی که افراد قانون گذار برای این مضوع در نظر گرفته اند به بحث و بررسی بپردازیم. به بیان وکیل پایه یک خانواده ، مراکز مختلفی از کودکان بی سرپرست حمایت می کنند و سعی دارند تا با انجام برخی امور از شدت خلع عاطفی نداشتن پدر و مادر در این کودکان بکاهند ، اما در واقع این خلع عاطفی یک راه حل بسیار صحیح و شایسته دارد و آن هم به فرزند خواندگی قبول کردن این کودکان توسط زوجین می باشد.چه افرادی صلاحیت سرپرستی دارند ؟
وکیل خانواده می گوید با استناد به قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست افرادی که دارای صلاحیت های زیر باشند قادر خواهند بود سرپرستی کودکان و نوجوانان تحت این قانون را به عهده بگیرند .
اول
زوجینی که 5 سال از ازدواج شان گذشته باشد و از این ازدواج فرزندی نداشته باشند و یکی از آن ها سنی بالای 30 سال داشته باشد . البته اگر سازمان پزشکی قانونی تشخیص دهد که زوجین نابارور هستند ، نیازی به گذراندن مدت 5 سال نیست .
دوم
زنان و دختران در صورتی که 30 سال داشته باشند و مجرد باشند نیز می توانند سرپرستی دختران را برعهده بگیرند .
سوم
حتی زوجینی که فرزندی دارند نیز مشروط بر اینکه حداقل یکی از آن ها بالای 30 سال سن داشته باشد ، می توانند سرپرستی کودکان را برعهده بگیرند .
 
با استناد به قانون می توان گفت که اولویت بخشیدن سرپرستی ابتدا به گروه اول یعنی زوجینی که فرزندی ندارند بوده و سپس اولویت با زنان و دخترانی خواهد بود که مجرد هستند و فرزندی ندارند ، و در انتها اولویت با زوجینی است که دارای فرزند هستند .
ذکر این نکته الزامی است که بدانید در شرایطی که زن و شوهر مایل به دریافت سرپرستی کودک هستند ، لازم است تا هردو به صورت مشترک درخواست سرپرستی خود را ارائه دهند .
 
شرایط سرپرستی
در ماده ی 6 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست در رابطه با شرایطی که متوجه افراد خواستار سرپرستی ، توضیحاتی آمده است که آن ها را با هم مرور می کنیم .
تقید به انجام واجبات و ترک محرمات ؛ بدین معنی که می بایست به انجام اعمال دینی مانند نماز و روزه بپردازند و هر چیزی که در شرع اسلام حرام اعلام شده است را ترک نمایند .
” عدم محکومیت جزائی موثر با رعایت موارد مقرر در قانون مجازات اسلامی . “
تمکن مالی
عدم حجر ، با استناد به قانون مدنی متوجه می شویم که سه دسته از افراد محجور به حساب می آیند . برای مطالعه ی بیشتر در این زمینه می توانید بر روی کلمه ی عدم حجر کلیک نمایید تا با جزئیات این موضوع آشنا تر گردید .
برخورداری از سلامت جسم و روان و قابلیت نگهداری و تربیت
عدم اعتیاد به روانگردان ، مشروبات الکلی و مواد مخدر .
برخورداری از صلاحیت اخلاقی
مبتلا نبودن به بیماری های صعب العلاج و واگیر دار
اعتقاد به یکی از ادیان گفته شده در قانون اساسی ، یعنی اعتقاد به دین اسلام ، کلیمی ، زرتشتی یا مسیحی . 
وکیل پایه یک حقوقی می گوید که با توجه به ماده ی 14 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست ، دادگاه تنها در صورتی حکم سرپرستی را صادر می نماید که شخص بخشی از ما خود را به کودک واگذار نماید . که البته تعیین نوع و میزان مال انتقالی با دادگاه است .

سپردن سرپرستی چه افرادی جایز است ؟
افرادی که شناخت خانواده ی او اعم از مادر ، پدر و جد پدری او ممکن نباشد .
اشخاصی که با حکم مراجع ذیصلاح سرپرستی شان به سازمان داده شده باشد و تا فاصله ی دو سال از سپرده شدن سرپرستی شان به سازمان ، خبری از پدر ، مادر و یا ولی قهری او نشده باشد .
افرادی که پدر ، مادر یا ولی قهری او ، شایستگی سرپرستی از او را نداشته باشند و حتی دادگاه نیز تعیین نماید که با ناظر نیز این توانایی را ندارند .
 
صدور حکم سرپرستی چه آثاری را در پی دارد ؟
اول
بعد از اینکه حکم قطعی سرپرستی صادر شد ، مفاد این حکم از جانب دادگاه به سازمان بهزیستی و اداره ی ثبت احوال ابلاغ می شود . اداره ی ثبت احوال نام خانوادگی فرزندخوانده را همراه با مفاد حکم سرپرستی وارد اسناد سجلی و همچنین وارد شناسنامه ی زوجین یا سرپرست می نماید . در قسمت توضیحات شناسنامه نیز از مفاد حکم سرپرستی نوشته و نام و نام خانوادگی والدین واقعی را در صورت وجود درج می کنند .
 
دوم
فرزندخوانده این امکان را دارد که پس از رسیدن به سن 18 سالگی ، درخواست صدور شناسنامه ی جدید با نام والدین واقعی یا نام خانوادگی مدنظر خود ( در صورتی که والدین واقعی او معلوم نباشند ) را به اداره ی ثبت احوال ارائه دهد .
 
سوم
برای صدور گذرنامه و خروج فرزندخوانده از کشور می بایستی موافقت سرپرست منحصر و یا سرپرستان و دادستان را به دست آورد . ” دادستان پس از جلب نظر کارشناسی سازمان بهزیستی با رعایت مصلحت تصمیم‌گیری خواهد کرد. “
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.