وکیل دادگستری مرد در انواع ارتکاب جرم

گروه وكلاي آسايش گستران با در اختيار داشتن كادري گسترده از وكلاي پايه يك و قضات بازنشسته و اساتيد دانشگاهي در سراسر ايران و كشورهاي زيادي ميتوانند تامين كننده آسايش حقوقي شما هموطنان ارجمند باشند . هسته مركزي حقوقي موسسه آسايش گستران در سه كميسيون حقوقي ، كيفري و خانواده انجام وظيفه مينمايند ، به نحوي كه پرونده هاي ارجاعي ، در كميسيون مريوطه مطرح و پس از تعيين استراتژي ، توسط وكلاي مربوطه پيگيري ميشود و در تمام مراحل قضايي پرونده توسط مسئولين كميسيون بر حسن جريان امور نظارت ميشود .

وکیل دادگستری مرد در انواع ارتکاب جرم

۱,۵۳۰ بازديد

در مقاله وکیل دادگستری مرد در انواع ارتکاب جرم قصد داریم تا در رابطه با موضوع جرم و انواع جرم و همچنین درباره معنای انجام جرم به بحث و بررسی بنشینیم و نکات قانونی و مهمی را از بان وکیل پایه یک برای شما عزیزان مطرح نماییم تا اطلاعات شما عزیزان را در رابطه با موضوع جرم و انواع ارتکاب جرم افزایش دهیم. بر اساس گفته های وکیل دادگستری در مواردی که شخص و یا اشخاصی اقداماتی انجام دهند که قانون گذار آن اقدامات را بر خلاف موازین قانونی در نظر گرفته باشد، آن افراد مجرم هستند و می بایستی مجازات شوند.

وکیل دادگستری مرد در انواع ارتکاب جرم

اکراه از دید کیفری

وکیل کیفری تهران می گوید : اکراه از دید کیفری شامل فشار معنوی غیر قابل تحمل و نامشروعی می شود که به شخص وارد می شود تا او را به انجام یا ترک فعلی که قانون مجازاتی برای آن در نظر گرفته است وادار نماید . ” به شرط آن که این وادار کردن با تهدید جانی یا عرضی ( آبرو ) یا مالی مهم از جانب اکراه کننده همراه باشد . در اکراه ، شخص مکره ( اکراه شده ) فاقد رضا و طیب نفس است . ”

 

انواع اکراه

اکراه را می توان به دو دسته ی اکراه قانونی و اکراه غیر قانونی دسته بندی کرد :

اکراه قانونی :

به اکراهی که از جانب یک مقام صلاحیت دار صورت بگیرد ، اکراه قانونی گفته می شود . در اکراه قانونی ، فرد اکراه کننده ، مجرم شناخته نمی شود و مستوجب مجازات نخواهد بود .

اکراه غیرقانونی :

به اکراهی که از سمت شخص یا اشخاصی دیگر صورت بگیرد که عموما همراه با تهدید است و همچنین اکراه شونده نیز رضایت ندارد ، اکراه غیر قانونی گفته می شود .

اکراه مادی :

به گفته ی وکیل پایه یک دادگستری ، اگر با صدمه وارد کردن و فشار مستقیم به جسم و بدن یک شخص ، او را وادار به انجام کار یا انجام ندادن کاری کنند ، به آن اکراه مادی گفته می شود . در ماده ۶۶۸ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیرات در این مورد گفته شده است : ” هر کس با جبر و قهر یا با اکراه و تهدید ، دیگری را به دادن نوشته یا سند یا امضا یا مهر ملزم کند یا سند و نوشته‌ای که متعلق به او است را از وی بگیرد ، به حبس از سه ماه تا دو سال و تا ( ۷۴ ) ضربه شلاق محکوم خواهد شد . ”

اکراه معنوی:

در اکراه معنوی ، فرد را توسط تهدید به هتک حرمت و هتک حیثیت و آبرو یا تهدید به افشای راز خود یا وابستگان او ، مجبور به انجام کاری می کنند .  قانونگذار در ماده  ۶۶۹ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیرات به این نوع از اکراه اشاره کرده است : ” هر گاه کسی ، دیگری را به هر نحو به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او تهدید کند ، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد ، به مجازات شلاق تا ( ۷۴ ) ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد . ”

 

برای اطلاع بیشتر از موارد و مباحث حقوقی می توانید مقالات سایت ما را که روزانه برای شما قرارداده می شوند ، مطالعه فرمایید . همچنین می توانید با تماس با مجموعه ی آاسیش گستران از مشاوره ی حضوری رایگان نیز بهره مند گردید .

 وکیل دادگستری مرد در انواع ارتکاب جرم

اضطرار به چه معنا است ؟

به نیاز شدیدی که غیر قابل مقاومت باشد و به سبب حفظ جان ، مال ، حیات و … شخص را مجبور به ارتکاب جرم نماید ، اضطرار گفته می شود که البته شایسته است بدانید هم با اراده و هم با قصد خود شخص همراه خواهد بود . فی الواقع در اضطرار ، اراده ی فرد دخیل است ، و او تصمیم گرفته است که جرمی را انجام دهد تا از خطری جان سالم به در ببرد .

انواع اجبار

اجبار به دو شکل کلی اجبار مادی و اجبار معنوی تقسیم می شود که هر کدام از آن ها نیز خود به دو بخش تقسیم می گردند . این دو بخش در هردو گونه ی اجبار مشترک است و بیان می دارد که ممکن است ، ” خارج از مرتکب یا از شخص وی ناشی بشود . ” بایستی بدانیم که اگر اجبار خارج از مرتکب رخ دهد به آن اجبار بیرونی ( یا خارجی ) گفته شده و اگر اجبار نشأت گرفته از فرد مرتکب باشد ، به آن اجبار درونی ( یا داخلی ) می گویند .

اجبار مادی درونی :

در اجبار مادی درونی اینگونه استنباط می شود که فرد بدون آن که از لحاظ روانی مجبور به انجام کاری باشد ، از لحاظ جسمی تحت شرایط خاصی قرار می گیرد که مجبور به ارتکاب جرم می گردد . البته باید بدانید که این گونه اجبار مادی گاهی با اجبار روانی مخلوط می شود .

اجبار مادی بیرونی :

اجبار مادی بیرونی ناشی از نیرویی است که از جانب طبیعت مانند سیل و زلزله و غیره یا از جانب خود فرد یا شخصی دیگر بر جسم مجرم وارد می شود و او را به انجام دادن کاری یا جلوگیری از انجام دادن آن وادار می کند .

اجبار معنوی درونی :

اجبار معنوی درونی از احساسات ، هیجانات و عواطف فرد نشأت می گیرد . به این معنا که این احساسات وی را مجبور می کنند تا عملی را بر خلاف قوانین انجام دهد . در این شرایط می گویند احساسات شخص منجر به زایل شدن اراده و اختیار او شده است .

اجبار معنوی بیرونی :

اجبار معنوی بیرونی به معنای آن است که شخصی را با تهدید یا تخویق یا تحریک شدید یا تلقین به ارتکاب جرم وادار نمایند که در حالت خاص به آن اکراه نیز گفته می شود .

 

مسئولیت کیفری مجبور

در شرایطی که شخصی مجبور به ارتکاب جرمی شده باشد ، اگر اجبار او از نوع اجبار مادی بیرونی یا اجبار مادی درونی یا اجبار معنوی بیرونی باشد ، از نظر حقوقی مسئولیت کیفری بر گردن او نیست . اما اگر اجبار معنوی درونی باعث ارتکاب جرم وی شده باشد ، ” عمل شخص مجبور دارای وصف فقدان مسئولیت کیفری نخواهد بود. ” همچنین می بایست بدانید که جرائمی که از روی احساساتی مانند کینه ، نفرت و غیره شکل گرفته باشند ، موجب سلب مسئولیت از مجرم نمی شود .

 

آسایش گستران با بهره گیری از وکلای پایه یک با تجربه سعی دارد تا به مشکلات حقوقی شما عزیزان به بهترین نحو رسیدگی نماید . شما می توانید مشکلات و سوالات حقوقی را با کامنت گذاشتن در سایت اصلی ما و یا با تماس تلفنی و حضوری از وکلای مجرب مجموعه ی ما بپرسید .

سلام
خيلي عالي بود اين مطلب من خيلي حال کردم باهاش

نکته هايي که گفته بوديد عالي بودن

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.