وکیل پایه یک نیاوران در مبحث ترکه متوفی

گروه وكلاي آسايش گستران با در اختيار داشتن كادري گسترده از وكلاي پايه يك و قضات بازنشسته و اساتيد دانشگاهي در سراسر ايران و كشورهاي زيادي ميتوانند تامين كننده آسايش حقوقي شما هموطنان ارجمند باشند . هسته مركزي حقوقي موسسه آسايش گستران در سه كميسيون حقوقي ، كيفري و خانواده انجام وظيفه مينمايند ، به نحوي كه پرونده هاي ارجاعي ، در كميسيون مريوطه مطرح و پس از تعيين استراتژي ، توسط وكلاي مربوطه پيگيري ميشود و در تمام مراحل قضايي پرونده توسط مسئولين كميسيون بر حسن جريان امور نظارت ميشود .

وکیل پایه یک نیاوران در مبحث ترکه متوفی

۱,۵۳۳ بازديد

نحوه تقسیم ترکه و مدیریت آن ها طبق قانون اهمیت زیادی دارد. به علاوه شرایط و ضوابط آن مشخص شده است. در این مقاله با بیان نکات وکیل پایه یک نیاوران در مبحث ترکه متوفی قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم.
ترکه متوفی

مشاوره با وکیل در ترکه متوفی

از جمله مباحثی که در رابطه با مسائل حقوقی بعد از فوت در ارتباط است. ترکه متوفی است. با این توصیف که هر شخصی پس از فوت ممکن است اموالی از خود به جا گذارد. تکلیف این اموال به موجب قانون مشخص شده است. در این زمینه باید میان ارث و ترکه تفاوت قائل شد. در واقع هر یک از این مباحث دارای شرایط و ارکان مختص به خود هستند. در این مقاله با مشاوره با وکیل در مبحث ترکه متوفی ، قصد داریم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. به علاوه تکلیف قانونی آن را بیان کنیم. چرا که از لحاظ حقوقی آثار زیادی برای بازماندگان متوفی دارد. در نهایت نیز به تفاوت ترکه با ارث می‌پردازیم.

ترکه چیست؟

در بیان ساده باید گفت، ترکه تمامی دارایی به جا مانده از متوفی است. تعیین تکلیف این دارایی به موجب قانون مشخص می‌شود. در واقع نمی‌توان پس از فوت شخص، ترکه را متعلق به ورثه دانست.

ذکر این نکته هم ضروری است که ترکه صرفا متعلق به اشخاص حقیقی است. چرا که پس از فوت این عنوان بر آن بار می‌شود. در حالی که شرکت‌ ها در صورت انحلال شرایط و قواعد مربوط به خود را دارند.

تفاوت ترکه با ارث

هر نوع دارایی که از متوفی باقی بماند عنوان ترکه دارد. در این بین ممکن است بخشی از این ترکه به عنوان ارث به وراث برسد. در واقع هر شخصی به میزانی دارایی مثبت و دارایی منفی دارد. دارایی مثبت همان اموال باقی مانده است. دارایی منفی نیز بدهی‌های اوست.

طبق قانون، در تقسیم ترکه به عنوان ارث ابتدا باید، هزینه‌های تدفین و بدهی‌های متوفی کسر شود و باقی به عنوان ارث میان ورثه تقسیم گردد.

 

رد و قبول ترکه

هر یک از وراث پس از فوت متوفی باید قبول یا رد ترکه را اعلام نمایند. در واقع در این مرحله نیز ارث وجود ندارد بلکه هر یک از آن‌ها با اعلام قبولی رسمی عهده دار ترکه می‌گردد و مسئولیت آن به ورثه منتقل می‌شود. یعنی هر کدام از ورثه که ترکه را قبول نماید مسئول تمامی قروض و تعهدات نسبت به اشخاص ثالث است. اگر دیون نسبت به ترکه بیشتر باشد، وراث مسئولیتی از این بابت نخواهند داشت.

این مورد را به خاطر داشته باشید که قبول مشروط وجود ندارد و هر گونه قید و شرطی در قبول در حکم رد ترکه است.

در این زمینه مشاوره با وکیل در ترکه متوفی می‌تواند در اقدام درست نسبت به قبول یا رد ترکه کمک بسیاری را به شما بنماید.

در صورتی که بعضی از وراث ترکه را رد نمایند. باید ظرف مدت یک ماه این رد را به دادگاه اطلاع دهند. رد ترکه نیز نباید مشروط به شرطی باشد.

در فرضی که همه وراث، ترکه را رد کرده باشند، به دو صورت عمل می‌شود:

اگر متوفی، برای خود وصی انتخاب کرده باشد، تصفیه و مدیریت ترکه به عهده او خواهد بود.

اگر متوفی وصی نداشته باشد، دادگاه اقدام به تعیین مدیر تصفیه می‌نماید و بر این اساس، مدیریت ما ترک را به آن‌ها می‌سپارد.

در صورتی که برخی از ورثه ترکه را قبول کنند و برخی دیگر رد نمایند. رد آن موجب محرومیت از ارث برای آن‌ها نمی‌شود.

ترکه متوفی

اموال متوفی

دیون متوفی

در صورتی که شخص پس از فوت خود به اشخاص دیگر مدیون باشد، همان‌طور که گفته شد، این بدهی از ترکه متوفی پرداخت می‌شود. در این مورد باید به این نکته توجه داشته باشید که تمامی دیون متوفی حال می‌شوند و پس از فوت باید پرداخت شوند، برای مثال اگر بدهی مدت‌داری وجود داشته باشد، به محض فوت حال می‌شود و باید از ترکه پرداخت شود.

تقسیم ترکه

پس از اینکه مدیریت ترکه انجام و دیون متوفی تصفیه شد، نسبت به باقی مانده ترکه به ترتیب ارث عمل می‌شود. در تقسیم ترکه، اگر برخی از وراث ترکه را رد نموده باشند، حق اعتراض به نحوه مدیریت ما ترک را ندارند.

مبنای اصلی در تقسیم ترکه پس از کسورات قانونی شامل پرداخت بدهی‌ها و هزینه‌های تدفین و …، بر ارث است. در صورتی که ورثه می‌توانند به هر نحو دیگری تراضی نمایند.

اختلاف در تقسیم ترکه

پس از تعیین تکلیف ما ترک، هر آنچه باقی مانده باشد، بین ورثه به نحو تراضی یا قانونی تقسیم می‌شود. اگر برخی از ورثه در این تراضی شرکت نداشته باشند، دادگاه نحوه تراضی را به آن‌ها ابلاغ می‌کند. در صورتی که آن شخص نسبت به این تقسیم رضایت داشته باشد که موردی پیش نمی‌آید. در غیر این صورت باید دلایل خود را نسبت به عدم اضایت اعلام نماید و دادگاه نسبت به این موضوع رسیدگی می‌کند.

همچنین اگر شخص ثالثی نسبت به ترکه ادعایی داشته باشد. مثل زمانی که متوفی دارای دو همسر است و فرزندان همسر اول بدون اطلاع از وجود فرزند دیگر او اقدام به تقسیم ارث نموده‌اند. در این وضعیت با اعتراض فرزند همسر دوم، دادگاه به این امر رسیدگی می‌کند و صحت و عدم صحت این ادعا را مشخص می‌نماید. در نهایت نیز اگر صحت أن ثابت شود، تقسیم به نحو جدیدی صورت می‌گیرد.

دادگاه صالح به رسیدگی دعاوی ترکه

با توجه به موضوع، این گونه دعاوی در دادگاه حقوقی مطرح می‌شود. اینکه کدام شعبه نسبت به رسیدگی صالح است نیز در قانون بیان شده است.

در صورتی که وراث تقاضای صدور گواهی حصروراثت، تحریر ترکه، مهر و موم ترکه و رفع آن را داشته باشند، باید به شورای حل اختلاف محل اقامت متوفی درخواست دهند.

اگر ورثه بخواهند درخواست تقسیم ترکه را بدهند، این امر نیز در صلاحیت دادگاه آخرین محل اقامت متوفی است. ضمن اینکه امکان ارائه دادخواست موارد فوق نیز به دادگاه امکان‌پذیر است.

در موردی که ترکه، اموال غیر منقول باشد، باید به مرجع حل اختلاف آن حوزه دادخواست رسیدگی ارائه شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.