وکیل پایه یک شرق در توضیح سهم الارث دختر و پسر

گروه وكلاي آسايش گستران با در اختيار داشتن كادري گسترده از وكلاي پايه يك و قضات بازنشسته و اساتيد دانشگاهي در سراسر ايران و كشورهاي زيادي ميتوانند تامين كننده آسايش حقوقي شما هموطنان ارجمند باشند . هسته مركزي حقوقي موسسه آسايش گستران در سه كميسيون حقوقي ، كيفري و خانواده انجام وظيفه مينمايند ، به نحوي كه پرونده هاي ارجاعي ، در كميسيون مريوطه مطرح و پس از تعيين استراتژي ، توسط وكلاي مربوطه پيگيري ميشود و در تمام مراحل قضايي پرونده توسط مسئولين كميسيون بر حسن جريان امور نظارت ميشود .

وکیل پایه یک شرق در توضیح سهم الارث دختر و پسر

۱,۳۵۴ بازديد

ارث و تقسیم سهم الارث محل اختلاف بسیاری است. در این مقاله با توصیه های این مبحث را بررسی کردیم و  نکات و ویژگی های آن را برای شما بیان نموده ایم.
سهم الارث


وکیل پایه یک و توضیح ارث دختر و پسر

یکی از مسائل حقوقی که همواره مورد توجه بوده است. سهم‌الارث و میزان آن برای دختر و پسر است. با توجه به اینکه قانون ایران از فقه اسلامی گرفته شده، میزان سهم‌الارث و نحوه محاسبه آن نیز بر همین مبنا است. در این مطلب قصد داریم با اشاره به نکات وکیل پایه یک و توضیح ارث دختر و پسر این موضوع را از منظر حقوقی و قانونی بررسی کنیم و به بیان تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر بپردازیم.

سهم الارث چیست؟

پس از فوت هر شخص طبق قانون افراد بازمانده از او ارث می‌برند. این افراد به سه گروه تقسیم می‌شوند که اصطلاحا به هر گروه طبقه ارث می‌گویند، طبقات ارث سه دسته است:

1)   پدر و مادر، اولاد و اولاد اولاد

2)   اجداد و برادر و خواهر و اولاد آن‌ها

3)   اعمام و عمات و اخوال و خالات و اولاد آن‌ها

پس از فوت متوفی هر یک از اشخاص بازمانده به ترتیب طبقات ارث می‌برند. با وجود یک شخص در یک طبقه، طبقه دیگر از ارث محروم می‌شود. دختر و پسر نیز همان اولاد هستند که در طبقه اول قرار می‌گیرند.

سهم الارث دختر

ارث

سهم الارث فرزندان

اموال باقی مانده از متوفی بین فرزندان او تقسیم می‌شود. با توجه به این که متوفی دارای چند فرزند و جنسیت آن ها چگونه باشد، این تقسیم صورت می‌گیرد. با این توضیح اگر فرزند متوفی دارای یک فرزند باشد چه دختر و چه پسر کل ارث پس از تقسیم به باقی ترکه به او می‌رسد.

چه کسانی ارث می‌برند؟

با توجه به طبقات ارث باید گفت، فرزندان در هر صورتی از پدر و مادر ارث می‌برند، چرا که در طبقه اول قرار دارند. ولی با وجود هر طبقه امکان تقسیم ارث به طبقه دیگر وجود ندارد. همچنین زوج و زوجه با وجود هر یک از طبقات، با آن طبقه ارث می‌برند. در این بین تفاوتی ندارد که متوفی فرزند، نوه یا پدر و مادر داشته باشد یا خیر.

به علاوه باید در نظر داشت که زوج و زوجه با وجود هر یک از افراد در طبقه فقط میزان سهم‌الارث شان متفاوت می‌شود. یعنی اگر زوج متوفی باشد و هیچ فرزندی نداشته باشد، سهم زوجه بیشتر از زمانی است که فرزند یا فرزندانی داشته باشند. در حالت اول زوجه با پدر و مادر متوفی ارث می‌برد. در حالت دوم سهم زوجه با توجه به اینکه فرزند یا فرزندان هستند به علاوه وجود پدر و مادر کمتر می‌شود.

دختر و پسر چه میزان ارث می‌برند؟

در وضعیتی که دختر یا پسر واحد باشند یعنی متوفی فقط دارای یک فرزند باشد، سهم دختر یا پسر یکسان است. یعنی دختر را نصف در نظر نمی‌گیرند که باقی ارث را میان افراد یگر طبقه تقسیم نمایند.

در وضعیتی که متوفی هم دارای فرزند دختر و هم پسر باشد، دختر نصف پس ارث می‌برد. برای مثال اگر متوفی دو دختر و یک پسر داشته باشد، فرزند دو دختر به اندازه یک پسر ارث می‌برند.

فوت مادر و سهم‌الارث دختر و پسر

در وضعیتی که مادر فوت کند، سهم الارث به چه شکلی باید میان دختر و پسر تقسیم شود؟ در این وضعیت باید گفت تفاوتی در جنسیت متوفی وجود ندارد. در واقع آنچه تعیین کننده است، جنسیت وراث است نه متوفی. با این وجود می‌توان گفت، اگر متوفی دارای یک فرزند دختر و یک فرزند پسر باشد، دختر نصف پسر ارث می‌برد.

 

تقسیم سهم الارث نوه دختر و پسر

با توجه به نکات وکیل پایه یک در توضیح ارث دختر و پسر باید گفت، اگر متوفی دارای فرزند نباشد، سهم الارث او به نوه یا نوه‌ها می‌رسد. این تقسیم به ترتیب پایین می‌رود. یعنی اگر دارای نوه هم نباشد به نتیجه او می‌رسد. در این مورد نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که نوه فرزند دختر نصف نوه فرزند پسر ارث نمی‌برد. در واقع جنسیت خود نوه باید در نظر گرفته شود. اگر نوه فرزند دختر، پسر باشد سهم او دو برابر فرزند دختر یعنی خواهر خود اوست. در حقیقت آنچه اهمیت دارد، همان طور که در بالا بیان شد، جنسیت وارث است نه واسطه‌ها یا خود متوفی.

محرومیت از ارث

یکی از مواردی که بسیار در مورد آن شنیده ایم، مبحث محرومیت از ارث است. مسئله ای که در بیشتر فیلم‌ها و سریال ها و در عرف به آن اشاره می‌شود. در این مورد باید گفت، محرومیت از ارث در هنگام تقسیم ارث از نظر قانون منتفی است. در حقیقت، پدر یا مادر نمی‌تواند، لفظا یا کتبا فرزند خود را از ارث محروم نماید. به عبارت بهتر تمامی اموالی که پس از فوت متوفی به نام او وجود دارد، میان فرزندان سایر افراد طبقات ارث به شکل قانونی تقسیم می‌شود.

مگر آنکه متوفی پیش از مرگ به طریقی دیگر، اموال خود را به دیگری واگذار نموده باشد و مالی به نام او وجود نداشته باشد. در این حالت هیچ یک از وراث، نسبت به اموالی که به نام متوفی نیست، حقی ندارند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.