تفاوت چک حقوقی و چک کیفری از نظر وکیل کیفری

گروه وكلاي آسايش گستران با در اختيار داشتن كادري گسترده از وكلاي پايه يك و قضات بازنشسته و اساتيد دانشگاهي در سراسر ايران و كشورهاي زيادي ميتوانند تامين كننده آسايش حقوقي شما هموطنان ارجمند باشند . هسته مركزي حقوقي موسسه آسايش گستران در سه كميسيون حقوقي ، كيفري و خانواده انجام وظيفه مينمايند ، به نحوي كه پرونده هاي ارجاعي ، در كميسيون مريوطه مطرح و پس از تعيين استراتژي ، توسط وكلاي مربوطه پيگيري ميشود و در تمام مراحل قضايي پرونده توسط مسئولين كميسيون بر حسن جريان امور نظارت ميشود .

تفاوت چک حقوقی و چک کیفری از نظر وکیل کیفری

۱,۳۷۲ بازديد

تفاوت چک حقوقی و چک کیفری از نظر وکیل کیفری

دانستن تفاوت چک حقوقی و چک کیفری از نظر وکیل کیفری لازمه انجام معاملات با چک است. در موراد بسیاری افراد بدون اطلاع از انواع چ و صرفا با بسنده کردن به اطلاعات اندک خود در زمینه چک، اقدام به استفاده از چک در معاملات خود می کنند و در این راه با مشکلات بسیاری نیز دست و پنجه نرم می کنند . امروزه چک تنها یک قطعه کاغذ ارزشمند نیست که فقط برای انجام معامله مورد استفاده قرار گیرد به همین سبب نیاز است تا شناخت کافی از این ابزار ارزشمند داشته باشید تا بتوانید به طور صحیح از آن بهره ببرید .

تفاوت چک حقوقی و کیفری

تفاوت چک کیفری با چک حقوقی از منظر قانون 

به طور کلی تفاوت بسیاری از منظر قانون میان چک حقوقی و چک کیفری وجود دارد که به صورت جداگانه هر یک را برای شما تشریح می کنیم.

چک کیفری

اگر فردی به شما یک چک کیفری بدهد و سپس شما مطلع شوید که در حساب فرد به میزان مبلغی که به شما چک داده است وجه نقد در حساب وی وجود ندارد. در این موارد باتوجه به اینکه چک دریافتی چک کیفری می باشد شما می توانید با مراجعه به دادسرا و تنظیم شکایت نامه در خصوص دریافت مبلغ چک و همچنین دریافت خسارت به سبب وصول نشدن چک، اقدام به مطالبه آن کنید.

پس از حضور شما در دادسرا و تفهیم اتهام به فرد صادر کننده چک کیفری ، فرد صادر کننده چک یا اقدام به تامین وجه چک می کند و یا بایستی وثیقه ای که مقام قضایی برای وی صادر کرده را تامین کند. در این مواقع اگر فرد نتواند یکی از این دو راه کار را اجرایی کند در همان ابتدای کار روانه زندان خواهد شد.

چک حقوقی

چک حقوقی از دیدگاه وکیل پایه یک دادگستری تفاوت های بسیاری با چک کیفری دارد. در چک حقوقی این امکان برای فرد دریافت کننده چک وجود ندارد تا صادر کننده چک را در همان بدو کار به زندان بیندازد و طلب خسارات ناشی از پاس نشدن چک را از صادر کننده نمی توان داشت. در چک حقوقی فرد شاکی با کمک وکیل خود اقدام به طرح شکایت از فرد صادر کننده چک می کند. سپس فرد صادر کننده چک حقوقی، بدون هیچ قید و بند و تعهدی در جلسه دادگاه در مقابل قاضی حاضر می شود. در انتهای کار پس از آنکه وکیل شما به طور قطعی توانست قاضی پرونده را قانع کند، قاضی پرونده با صدور حکمی فرد صادر کننده چک حقوقی را به محکومیت به دلیل عدم پرداخت مبلغ چک محکوم می کند.

در این موارد فرد صادر کننده چک به زندان می رود و سپس وکیل فرد صادر کننده چک حقوقی با استناد به ماده دوم قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، می تواند با تقدیم داد خواست اعسار از پرداخت و اثبات دادخواست خود توسط وکیل به قاضی پرونده و آوردن شهود برای دادن شهادت در این باره، از زندان آزاد گردد و مبلغ چک برای فرد صادر کننده چک حقوقی به صورت اقساط در نظر گرفته می شود تا اقدام به پرداخت اقساط چک حقوقی صادر شده کند.

مواردی که طبق ماده 13 اصلاحی قانون صدور چک، صادر کننده چک را نمی توان به صورت کیفری مورد تعقیب قرار داد :

  • در مواردی که برای قاضی اثبات شود چک به صورت سفید امضا صادر شده است . در این موارد وکیل فرد صادر کننده بایستی به دادگاه ثابت کند که جوهر استفاده شود در امضای چک با جوهر استفاده شده در قسمت مبلغ قابل پرداخت چک، مغایرت دارد. دراین موارد کارشناس بایستی چک را مورد بررسی قرار دهد و اگر کارشناس چک این گفته را تایید کند، اصطلاحا چک موصوف می شود.

 

  • هرگاه وصول وجه چک منوط به تحقق شرطی باشد که در متن چک آورده شده است.

 

  • در صورتی که در قسمت متن چک نوشته شده باشد که چک برای ضمانت انجام معامله یا تعهدی صادر شده است.

 

  • چنانچه برای مقام قضایی ثابت گردد که چک بدون تاریخ صادر شده است، ویا تاریخ صدور واقعی چک مقدم بر تاریخ درج شده در متن چک است. لازم است بدانید در این مورد چک جنبه کیفری خود را از دست می دهد.

 

  • در مواردی که دارنده چک تا شش ماه پس از زمان صدور چک برای وصول آن اقدام نکند، چک دیگر چک کیفری تلقی نمی شود و موارد قانونی برای مواجه با فرد صادر کننده چک به مانند فردی که چک حقوقی صادر کرده است ، می ماند.

 

  • در مواقعی که دریافت کننده چک پس از گذشت شش ماه از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت ، اقدام به طرح دعوی کند.

 

  • چنانچه شاکی پرونده، همان شخصی نباشد که چک را برای اولین بار به بانک ارائه کرده است و گواهی عدم پرداخت به نامش ثبت شده است.

از دیدگاه وکیل پایه یک دادگستری چه زمان یک چک را میتوان برگشت زد

از دیدگاه یک وکیل پایه یک دادگستری در چه مواردی می توان چک حقوقی و یا کیفری را به عنوان چک برگشتی دانست. در صورتی که فرد دارنده چک به موارد زیر برخورد کند می تواند چک را برگشت زند:

  1. نبود مبلغ نوشته شده بر روی چک در حساب شخص صادر کننده.
  2. زمانی که شخص صاحب حساب به بانک دستور عدم پرداخت وجه را صادر کند.
  3. در مواردی که شخص صادر کننده چک، چک صادر شده را از حسابی مسدود صادر کند.
  4. اگر چک به صورت صحیح تکمیل نگردیده باشد.

مجازات کیفری برای فرد صادر کننده چک برگشتی از نظر وکیل

تفاوت چک کیفری و حقوقی

از نظر وکیل پایه یک دادگستری و طبق ماده 7 قانون، مجازات فرد صادر کننده چک برگشتی از یک روز تا دو سال حبس می باشد. البته بایستی توجه داشته باشید که حبس کمتر از 91 روز بایستی توسط دادگاه به پرداخت وجه نقد تبدیل گردد. فرد صادر کننده چک برگشتی به شرح ذیل محکومیت خود را خواهد گذراند:

  • اگر مبلغ مندرج در متن چک کمتر از ده میلیون ریال باشد، فرد به تحمل حبس تا شش ماه محکوم می شود.
  • چنان چه مبلغ ذکر شده در متن چک بین ده میلیون ریال تا پنجاه میلیون ریال باشد، حبس از شش ماه تا یک سال در نظر گرفته می شود.
  • در مواردی که مبلغ مندرج در متن چک بیش از پنجاه میلیون ریال باشد فرد صادرکننده چک به حبس از یک سال تا دو سال محکوم می شود.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.